De Kardinaal Blogt

Het aartsbisschoppelijk weblog van Kardinaal D

De Kardinaal

woensdag, mei 04, 2005

Waarom blogt de Kardinaal?

Mijn dierbare gelovigen,

U zal zich misschien afvragen: waarom gaat Kardinaal D zich in godsnaam bezighouden met dit 'bloggen'? En mijn antwoord hierop zit verscholen in de vraag: in Gods naam! Zoals Johannes-Paulus de Tweede zaliger, de Heer hebbe zijn ziel, reeds inzag: de toekomst van onze Kerk is aan de jeugd! Ik zie het enthousiasme waarmee onze jongelingen zich heden ten dage storten op het Internet en dit geblog, en ik denk bij mezelf: het is belangrijk dat wij, gezagsdragers van de Kerk, praten met de jeugd, en dat we dit kunnen doen in hun eigen taal, om hen aldusdanig beter de kracht van de Heilige Schrift te helpen begrijpen.

Ik zag het licht op het recente communiefeest van mijn neefje Hendrik, die nadat hij zijn Vormsel had ontvangen, mij uitgebreid begon te vertellen over zijn avonturen op het Wijde Web en de Globosfeer - ik moest hem helaas ook de biecht afnemen toen mijn hulpbisschop mij attent maakte op de bepaald onchristelijke aard van sommige webstekjes die hij had bezocht! In ieder geval, van het een kwam het ander en Hendrik is nu bezig mij te assisteren met het opstarten van dit blog.

Ik moet toegeven, op het Aartsbisdom keken ze nogal vreemd op van mijn nieuwe initiatief - onze Vicaris-Generaal, Etienne, fronste zijn uit de kluiten gewassen wenkbrauwen toen ik hem om zijn opinie verzocht. Maar ik wist hem uiteindelijk te overtuigen, net als een tiental jaar geleden, toen ik besloten had een aantal gastoptredens te doen bij die mannen van het Leugenpaleis, hoe heten ze ook weer, Pieters & Mathijssens geloof ik; indertijd was dat een razend populair programma bij de jongelingen van toen, en ik meen niet zonder enige tevredenheid te mogen vaststellen dat mijn huidige populariteit bij de bevolking gedeeltelijk te danken is aan de kans die ik toen kreeg de Blijde Boodschap te kunnen verklaren in de woorden en termen van de toenmalige generatie hippe jongvolwassenen!

Akkoord, het ging misschien soms wat te ver - Etienne was helemaal niet te spreken over mijn 'tettenhek' sketch - en het was voor mij niet altijd aangenaam in dezelfde studio te moeten zitten als vieze ongewassen rockers zoals Vettige Clement of die perverse dichter Jef Roxy, maar ik denk dan maar: Jezus zocht in zijn tijd ook de verschoppelingen, parvenus en prostituees op, en bood hen steeds een helpende hand aan.

Enfin, Hendrik en ik zijn van plan ons best te doen, en u te verblijden met onze woorden op dit blog, opdat de glorie van de Heer ook zijn weg zal vinden in de catacomben van het Internet!