De Kardinaal Blogt

Het aartsbisschoppelijk weblog van Kardinaal D

De Kardinaal

donderdag, juni 02, 2005

Hommeles in het bisdom!

Mijn dierbare broeders en zusters,

Ik ben amper terug uit retraite, en ik moet vaststellen dat mijn geliefd aartsbisdom op stelten staat. In een zeldzaam moment van hovaardigheid peins ik wel eens dat ik mijn hielen hier niet kan lichten zonder dat er ongelukken gebeuren, maar goed, laat ik stellen dat we nederig dienen te blijven en te aanvaarden wat de Heer ons toewerpt.

Wat is er precies aan de hand? Welnu, vooreerst is er het artikel in Humo alsook de post van lvb waarin beschreven wordt hoe een aantal onverlaten mijn leiderschap binnen de Katholieke Kerk in Belgie ter discussie hebben gesteld; in plaats van deze materie openlijk met uw nederige dienaar te bespreken (mijn deur staat altijd open!) is het stelletje zeurders als heuse klikspanen in het Vaticaan beginnen jammeren over zogezegde wantoestanden. Ik zal bij gelegenheid op de grond van deze zaak ingaan, maar laat ik U even nader schetsen van welk allooi de insubordinanten zijn die mij de levieten trachten te lezen:

Om te beginnen is er een zekere Paul Belien, een soort journalist die zich doctor noemt en zichzelf een uiterlijk heeft aangemeten dat zich nog het meest laat vergelijken met een kruising tussen Freddy Horion en een zeventiende-eeuwse Pruisische veldmaarschalk; vervolgens is er Phillippe Schepens, een soort dokter die zich 'Fustigator' noemt, al decennialang actief is op Usenet, en beweert dat ik een te slap kerkelijk leergezag propageer. U begrijpt dat mijn goede vrienden in Rome hartelijk moesten lachen toen ze het gezanik van Belien/Horion en Frustigator dienden te aanhoren - ze hebben daar jarenlange ervaring met mafketels allerhande die zich Grootinquisiteur wanen, maar een megalomane bakke-baardaap en een Usenet-verslaafde arts hadden ze daar nog niet aan de deur gekregen. Het grijnzen verging ons echter snel nadat ik op onderzoek was getrokken en de ware gedaante van de heer Schepens ontdekte: hij bleek niet minder dan een emanatie van den Boze zelve te zijn, getuige hiervan de foto's hieronder (de linker foto is afkomstig van lvb): de gelijkenis kan geen toeval zijn!).



U zal zich afvragen waarom ik het rapalje niet ter plekke excommuniceer, maar dan bent U mijn grenzeloze christelijke vergevingsgezindheid vergeten (hoewel ik de heer Schepens aanmaan eerstdaags de Donkere Zijde te verlaten!).

Dit verhaal was echter niet alleen verantwoordelijk voor mijn onrust (en slapeloosheid, getuige hiervan het ontiegelijk uur waarop ik dit post). Er was nog een tweede jobstijding maar daarover ga ik het in een volgend artikel hebben.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

God zegene U, Eminentie,

Als trouwe volgeling van uwe Kerk, beaam ik uw leuze :
"Con(*) dise du bien de vous,
con dise du mal de vous,
pourvu qu'on parle de vous"
(*)note the spelling .

Mag ik bij deze ook de kannunik feliciteren die uwe weblogghe gemaakt heeft, want ik heb er goed mee gelachen.

En voor alle lezertjes nog een goed nieuws: ik heb geen duistere kanten...

Met liefde en toewijding zegen ik U allen,

Fustigator (naam bekend, lees de blog)

8:19 a.m.  
Blogger De Kardinaal said...

Mijn beminde gelovige,

Ik wist diep in mezelf dat er met u te praten zou vallen - daarom heb ik u dan ook pre-emptief uw zonden vergeven. Ik hoop vurig dat uw Duistere Zijde inderdaad onbestaande blijkt te zijn - hoewel, bent u zeker dat uw opmerking over de spelling van 'con' mij geen onkuise gedachten tracht te induceren?

Uw Kardinaal D

10:28 p.m.  

Een reactie posten

<< Home